THE BIRD ARCHITECTS
GONE (SLAM SLAMCD278):
Aaron Standon (f, ss, as, g);
Peter Evans (elv); Mark Turner
(Buffalo el-b); Marco Anderson
(d, kyb, soundscapes)
2006-07. If we were pigeonholing Bristol-based The Bird Architects, I’d put them alongside Polar Bear, Get The Blessing and Led Bib. "Gone" is a splendid, complex, raucous mélange of funk, fusion, neo-bop and free jazz in which all elements collide and meld into a satisfying whole. It was recorded "as live", but then re-mixed and evidently subjected to other studio tricks, including over-dubbing ... but who minds a bit of cheating when the results are so enjoyable? Dedicated to the late Steve Harris, sometime drummer with Pinski Zoo and leader of ZAUM, this is another jewel in Slam’s already glittering crown.
(Barry Witherden)
Jazz Journal July 09
The Bird Architects
Gone
SLAMCD 278
Between them, the Bird Architects (drummer/keyboard player Marco Anderson, electric violinist Peter Evans, saxophonist/guitarist Aaron Standon and bassist Mark Turner) have experience in everything from jazz and classical music to klezmer, free improvisation and rock, and this wide range of musical interests is apparent throughout this nine-track album.
Jazz-rock and free jazz are perhaps the most immediately discernible styles, heavy rock riffs giving rise to scrabbling, multi-textured free playing and wild, uninhibited soloing from Evans and Standon in particular, all driven by the extraordinary 'buffalo bass' Turner and the powerful drumming of Anderson, whose previous credits include stints with everyone from Najmar Akhtar to Tony McPhee's Groundhogs, Andy Sheppard and Courtney Pine to Steve Vai, but admirers of figures as apparently diverse as Frank Zappa and Ornette
Coleman will find something to enjoy somewhere in this pleasing jumble of passionate, no-holds-barred sound. Unclassifiable but fascinating, frequently exhilarating music, best played extremely loud.
Chris Parker, Vortex, March 2009
Musica Jazz July, 2009.
THE BIRD ARCHITECTS
'Gone'
Slam CD 278, distr.
www.slamproductions.net
Under The Influence / Furlong’s Dash /
Martha’s Claw / Burt Glares At Monty /
Prelude 4 Md / Cultural Snow / Virtual
Dentistry / Mumbai Blue / That Phantom
Power.
Aaron Standon (alto, chit.), Peter Evans
(viol. el.), Mark Turner (b. el.), Marco Anderson
(batt., perc., tast., prog.).
Bristol, dicembre 2006 e febbraio 2007.
È jazzrock ma riesce ad allentare con buone dosi di libertà le pastoie della fusion e se ne allontana (specie negli ultimi quattro brani) quando respira l’aria fresca dell’improvvisazione senza porsi troppe domande sul linguaggio adottato: certo l’ambito è quello jazzistico ma se un glissando porta in direzione space va bene anche quella. E quando qualcuno attacca un vamp, non è che i partner stiano troppo a ponderare se assecondarlo o contrastarlo o proseguire per la propria strada: gli si agganciano immediatamente, il che non significa però che lo facciano in modo banale o routiniero.
Anzi, gli sprazzi di creatività non sono affatto rari, tanto nel modo di improvvisare quanto nelle timbriche (com’è forse naturale per gente che nei curriculum mescola Steve Vai e Derek Bailey, Viv Stanshall e Andy Sheppard, afro, klezmer e rock steady, Coxhill e persino i Groundhogs): sfuggono alle consuetudini il suono del sax contralto (che ha sempre una specie di leggera colorazione elettronica), molte invenzioni del violino elettrico e parte degli inserimenti digitali di Anderson, il quale può apparire più tipicamente fusion nella maniera di registrare la batteria ma si rivela anche capace di rielaborare il vocabolario
drum’n’bass come in That Phantom
Power, dove diviene sostanzialmente
solista sul giro dub di Turner.
Achilli